
Ja mennäksemme suoraan asiaan; tässä kapineessa öljynjäähdyttimenä vaikuttava vesikiertoinen lämmönvaihdin näyttää kovasti samalta käikäleeltä, jota Volvoissakin käytetään. Tuolla ruotsinlaivaosastolla näitä on muistaakseni joskus levinnyt niin, että myllyöljy on päässyt eksymään vesitilaan. Yritän siis varovaisesti tiedustella mielipidettänne siitä, tointaako tuota lämmönvaihtajaa lähteä koeponnistelemaan, vai olisiko viisaampaa alistua kohtaloonsa ja alkaa suunnittelemaan neljättä hatun kiristelyä tälle vuodelle. Kyseessä on siis ns. majoneesijäähdytetty moottori, öljyä on jäähdytysnesteen seassa.
Jos pahvin vaihtoon liittyy jotain erityistä huomioitavaa, kuulisin näistä erittäin mieluusti. Kansia on kyllä käpistelty ennenkin, mutta ei koskaan OHC ketjukoneen sellaista.
Entäpä jäähyjärjestelmän pesu, olisiko vihjata toimivaa ainetta vai kaadanko surutta konetiskiainetta sekaan?