Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29617
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meni kai akku takuuseen, eikö niillä kaikilla ole minimissään 2 vuotta takuuaika ? Meillä kottero (204) on useimmiten roikassa = ylläpitolaturissa, eipähän webaston käyttö ainakaan tyhjennä akkua. En tiedä lyhentääkö vai pidentääkö "jatkuva" lataaminen akun käyttöikää.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7311
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En ole tehny akku asialle mitään. Tai noh, sen verran että jos auto seisoo useamman päivän koskematta niin pidän roikassa pari tuntia ennen lähtöä.

Ei ole tuolla hommalla vikavaloja poltellut.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7311
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käväsin hyyymerillä tuolla kolarin kairassa vajaa neljä vuorokautta serkkupojan möksä työmaalla, syksyllä tehtiin pohjia ja nyt napattiin käsipelissä hirsikehikko pystyyn ja ristikot päälle.

Kuva

Kuva

Kuva

Aika kiva tuo hymerin akusto tuollasissa hommissa, auto koko ajan lämpimänä ja sähköt päällä ladaten akkutyökaluja, valoja, kahvinkeitin oli aika ahkerasti käytössä, kuten mikrokin, jne. 65% meni akkujen varauksesta tuona aikana.

Kuva

Kuva


Extra kuva mökki koerasta. Pohjanpystykorva, Alli.

Kuva

On kyllä mainio koira, ja uskomattoman tottelevainen, eikä karkaa pihapiiristä mihinkään vaikka on aina vapaana.


No tuolta kotia päin ajellessa pysähdyttiin pellossa syömään, siitäpä ei hymeri halunnukkaan enää startata... Itteasiassa vähän möksältä lähtiessä vioin mielessä että kylläpä starttas laiskasti.
Jännite mittari kun näytti virrat päällä ihan ok lukemia 12.9V, niin jotenki mielessä kävi kurkata heti startin persiiseen johtoihin ja sieltähän se vika löytyki, akulta startille tulevan päävirtajohdon kaapelikenkä sulanut, no ei onneksi ihan ollu vituiksi menny mutta sen verran oli suhahtanu ettei saanu enää kontaktia.
Liekkö hapettunu ja kontakti heikentyny kun aika vihreältä näytti kuparit sen mitä eriste oli pieneltä matkalta kärähtänyt pois.
No ei onneksi muuta kuin johdon kiinnitymutteria löysälle ja kaapelikengän jämät paremmin mutterin alle, kiristys ja avaimesta kääntö. Kylläpä starttas ilosesti :shock:
Mikä tuuri että startin persiiseen pääsee käsiksi yläkautta konehuoneesta...

Pitää jossaki välissä uusia tuo startin kaapelointi ja vaihtaa samalla laturilta tuleva päävirtapiuha myös järeämmäksi hupiakkujen lataustehon noston takia. Nyt hupiakkuja lataillaan apaut 25A virralla ja oli aikomuksena vähintään tuplata tuo sinne 50Ampeerin tasolle.

Tuohan taitaa olla alunperin niin että siellä menee vain yks johto akulta startin solenoidin kautta laturille ja siinä on puoleen väliin johtoa rutastu kaapelikenkä startin solenoidin kohdalle. Ja nyt tuo startin "välikenkä" on sulanut.

EDIT: Itteasiassa jo kesällä Norjan turneella ihmettelin kun latausjännite ei noussu yli 12.8V moneen päivään vaikka ajoa tuli satoja kilometrejä päivässä, on muuten oireillu jo sillon.
Nyt syksyllä latausjännite on pyöriny siinä 13.9-14.1V
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”