W123 250 öljynpaine 0.5
W123 250 öljynpaine 0.5
Auttakkeehan miestä mäessä. Nythän on niin että kilahtaneen vanhan M123-bensakutosen tilalle tuli vaihdettua toinen samanlainen kone. Ainakin suurimmalta osin. Noh, kone käy. Kylmänä hyppää öljynpaine nätisti tappiin, vaan pikapikaa kun lämmöt ovat 40 asteen tienoilla, paine on jo kahden pintaan ja lämpimänä neula roikkuu kuin kuiviintumputettu hookooblöö alakuloisissa 0.5 barin lukemissa. Eipä tämäkään vielä mitään, tehtaan rajoissa mennään periaatteessa, mutta neula ei nouse ajossakaan paljon yli 1 kilon merkin, kierroksilla ehkä kakkoseen.
Rehelliseksi tiedetty koneen edellinen omistaja mercedes ja kaikki kakstoista sitä edellistä sanovat että tyhjäkäyntipaineet olivat ainakin kilon paikkeilla ja ajossa ihan normaalipaineet. Mitä tapahtui tässä välillä?
Kone tuli parisataa kilometriä kyljellään maaten peräkärryssä. Onko öljypumppu tai sen kiinnitys voinut ottaa tästä itseensä? Öljytikun putki oli mennyt yläpäästään mutkalle kun kone oli maannut sen päällä. Väänsin suoraksi jotta tikun sai liikkumaan. Voiko tikun juuresta vuotaa ilmaa niin että vaikuttaisi asiaan? Eikai? Kyllä koneessa jotenkin öljy kuitenkin kiertää, kun kurkistelin täyttöaukosta yläkertaan niin nokka-akselille lorotteli näkyvissä olevasta putken reiästä selvä öljysuihku.
Vaihtokoneesta kotoisin olevaa on siis lohko sisuksineen, kansi, venttiilikoneisto. Öljynsuodattimen jalka on vanhasta koneesta, kun en saanut sitä öp-mittarin letkua irti niin vaihdoin jalkoineen. Suodatinpanos on uusi Mann, suodatinjalka putsattu, paitsi sitä letkun lähtöä en päässyt näkemään sisältäpäin, vaan ei kai siellä nyt tukostakaan ole kun öp on aluksi tapissa. Jos mittarin letkuun vuotaisi ilmaa niin kai sieltä tihkuisi öljyäkin ulos?
Onko öljynkierrossa jokin ylipaineventtiili joka saattaisi jumittaa auki? En löytänyt tästä tietoa mistään. Jos niin missä? Öljypumpun sihtikin tietysti voisi olla tukossa mutta kun ne paineet startissa on hyvät...
Suunnittelin jo fortekäsittelyäkin mutta eihän tuota arvaa tehdä kun paineet tippuu varmaan miinukselle jo käsittelyn aikana.
Ei sitten millään viittis ottaa öljypohjaa irti kun ihan tarpeeksi on jo saanut ählätä. Koneen kun sain käyntiin niin kytkin oli velttona. Tuntitolkulla kytkinsylinterien vaihtoa auton alla ruumis mutkalla, jossa yhteydessä käsi- ja korvahuuhtelu jarrunesteellä. Kytkin toimii mutta paineet on surkeat. Olo on yhtä motivoitunut kuin entisellä miehellä.
Toisaalta viksu aloittaisi eliminoimalla osuuden suodattimelta mittarille mutta milläs hälskutila sen jumittavan letkukiinnityksen saa auki. Kulunut jo pyöreähköksi. Ei mulloo kaasupiliä.
Rehelliseksi tiedetty koneen edellinen omistaja mercedes ja kaikki kakstoista sitä edellistä sanovat että tyhjäkäyntipaineet olivat ainakin kilon paikkeilla ja ajossa ihan normaalipaineet. Mitä tapahtui tässä välillä?
Kone tuli parisataa kilometriä kyljellään maaten peräkärryssä. Onko öljypumppu tai sen kiinnitys voinut ottaa tästä itseensä? Öljytikun putki oli mennyt yläpäästään mutkalle kun kone oli maannut sen päällä. Väänsin suoraksi jotta tikun sai liikkumaan. Voiko tikun juuresta vuotaa ilmaa niin että vaikuttaisi asiaan? Eikai? Kyllä koneessa jotenkin öljy kuitenkin kiertää, kun kurkistelin täyttöaukosta yläkertaan niin nokka-akselille lorotteli näkyvissä olevasta putken reiästä selvä öljysuihku.
Vaihtokoneesta kotoisin olevaa on siis lohko sisuksineen, kansi, venttiilikoneisto. Öljynsuodattimen jalka on vanhasta koneesta, kun en saanut sitä öp-mittarin letkua irti niin vaihdoin jalkoineen. Suodatinpanos on uusi Mann, suodatinjalka putsattu, paitsi sitä letkun lähtöä en päässyt näkemään sisältäpäin, vaan ei kai siellä nyt tukostakaan ole kun öp on aluksi tapissa. Jos mittarin letkuun vuotaisi ilmaa niin kai sieltä tihkuisi öljyäkin ulos?
Onko öljynkierrossa jokin ylipaineventtiili joka saattaisi jumittaa auki? En löytänyt tästä tietoa mistään. Jos niin missä? Öljypumpun sihtikin tietysti voisi olla tukossa mutta kun ne paineet startissa on hyvät...
Suunnittelin jo fortekäsittelyäkin mutta eihän tuota arvaa tehdä kun paineet tippuu varmaan miinukselle jo käsittelyn aikana.
Ei sitten millään viittis ottaa öljypohjaa irti kun ihan tarpeeksi on jo saanut ählätä. Koneen kun sain käyntiin niin kytkin oli velttona. Tuntitolkulla kytkinsylinterien vaihtoa auton alla ruumis mutkalla, jossa yhteydessä käsi- ja korvahuuhtelu jarrunesteellä. Kytkin toimii mutta paineet on surkeat. Olo on yhtä motivoitunut kuin entisellä miehellä.
Toisaalta viksu aloittaisi eliminoimalla osuuden suodattimelta mittarille mutta milläs hälskutila sen jumittavan letkukiinnityksen saa auki. Kulunut jo pyöreähköksi. Ei mulloo kaasupiliä.
Tää on ihan kohta valmis.
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Yleensä öljypumpun yhteydessä on venttiili joka rajaa kierroksilla öljynpaineet tietylle tasolle.A. Hara kirjoitti:Onko öljynkierrossa jokin ylipaineventtiili joka saattaisi jumittaa auki? En löytänyt tästä tietoa mistään. Jos niin missä?
Esimerkkinä BMW kun selkeä kuva on helppo löytää:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=30
Tuossa tuo 14 on venttiili jota vasten öljy puskee, kun painetta on tarpeeksi niin jousi antaa periksi ja ylipaine pääsee suoraan öljypohjaan.
Tuon luulisi kuitenkin vikaantuessaan (jousen kuoleentuessa) laskevan vain huippupaineita.
Entäpä jos vika onkin mittarissa? Ennen suurempia remontteja kannattanee mittauttaa öljynpaineet jollakin varmasti toimivalla mittarilla joka ei käytä koneen omaa anturia.
I drive an Opel. What's your excuse?
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Niin... mittarihan on mekaaninen painekello tms. joten erillistä anturia ei ole joka lähettelisi mitään signaalia. Saako erillistä mittaria kiinni mihinkään kun ei ole mitään öljylinjaa joka kulkisi koneen ulkopuolella? Jos siis mittarin lähtö suodattimen jalasta on ja pysyy juntturassa. Vai pirullako tuon saisi auki.Melitos kirjoitti:Entäpä jos vika onkin mittarissa? Ennen suurempia remontteja kannattanee mittauttaa öljynpaineet jollakin varmasti toimivalla mittarilla joka ei käytä koneen omaa anturia.
Tuntuu hassulta mittarivialta että kylmänä näyttää kunnon paineet ihan normaaliin tapaan mutta lämpimänä sitten veltostuu koko asteikolla.
Tää on ihan kohta valmis.
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Osta piiltemasta kympin kaasukolvi ja lukkopihdit, niillä lähtee auki vaikka eduskuntatalon takapyöränlaakerin pultti.A. Hara kirjoitti:Niin... mittarihan on mekaaninen painekello tms. joten erillistä anturia ei ole joka lähettelisi mitään signaalia. Saako erillistä mittaria kiinni mihinkään kun ei ole mitään öljylinjaa joka kulkisi koneen ulkopuolella? Jos siis mittarin lähtö suodattimen jalasta on ja pysyy juntturassa. Vai pirullako tuon saisi auki.Melitos kirjoitti:Entäpä jos vika onkin mittarissa? Ennen suurempia remontteja kannattanee mittauttaa öljynpaineet jollakin varmasti toimivalla mittarilla joka ei käytä koneen omaa anturia.
Tuntuu hassulta mittarivialta että kylmänä näyttää kunnon paineet ihan normaaliin tapaan mutta lämpimänä sitten veltostuu koko asteikolla.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Oisko tuossa öljynsuodattimen jalan vaihdossa jäänyt jotain huomioimatta, eikös ne ÖP-venttiilit siellä päin majaile.A. Hara kirjoitti:
Öljynsuodattimen jalka on vanhasta koneesta, kun en saanut sitä öp-mittarin letkua irti niin vaihdoin jalkoineen. Suodatinpanos on uusi Mann, suodatinjalka putsattu, paitsi sitä letkun lähtöä en päässyt näkemään sisältäpäin, vaan ei kai siellä nyt tukostakaan ole kun öp on aluksi tapissa. Jos mittarin letkuun vuotaisi ilmaa niin kai sieltä tihkuisi öljyäkin ulos?
Entä mitkä öljyt laittoit konneeseen, Synteettiset? ja vanha omistaja käyttänyt mineraaleja ? silloin on ainakin paikat tukossa kun synteettiset öljyt panee paskat liikenteeseen.
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Jos sille kovasti antaa löylyä niin sulahtaa mittarin letku. Yhdet lukkopihdit jo rikoin ja toisilla väänsin pulttia pyöreämmäksi. Voe voe. Tekis mieli antaa kolviin (kelle?).HVM kirjoitti:Osta piiltemasta kympin kaasukolvi ja lukkopihdit, niillä lähtee auki vaikka eduskuntatalon takapyöränlaakerin pultti.A. Hara kirjoitti:Jos siis mittarin lähtö suodattimen jalasta on ja pysyy juntturassa. Vai pirullako tuon saisi auki.
Tää on ihan kohta valmis.
Re: W123 250 öljynpaine 0.5
Aikas basic-mallinen... onko siellä jotain venttiiliä? Kai pitäis olla siltä varaa jos suodatin menee tukkoon vaikuinka? Mutta mittään en nähnyt. Jalka irti vanhasta koneesta - suhautus liuottimella - uusi panos ja kiinni toiseen koneeseen oli proseduuri.Malm kirjoitti:Oisko tuossa öljynsuodattimen jalan vaihdossa jäänyt jotain huomioimatta, eikös ne ÖP-venttiilit siellä päin majaile.A. Hara kirjoitti:Öljynsuodattimen jalka on vanhasta koneesta, kun en saanut sitä öp-mittarin letkua irti niin vaihdoin jalkoineen. Suodatinpanos on uusi Mann, suodatinjalka putsattu, paitsi sitä letkun lähtöä en päässyt näkemään sisältäpäin, vaan ei kai siellä nyt tukostakaan ole kun öp on aluksi tapissa. Jos mittarin letkuun vuotaisi ilmaa niin kai sieltä tihkuisi öljyäkin ulos?
Halvinta Shellin 10-30 mineraalia. Koeajomielessä.Malm kirjoitti:Entä mitkä öljyt laittoit konneeseen, Synteettiset? ja vanha omistaja käyttänyt mineraaleja ? silloin on ainakin paikat tukossa kun synteettiset öljyt panee paskat liikenteeseen.
Tää on ihan kohta valmis.
Paras ehdotus tähän mennessä. Kyllä, tuo letkun pää. Vaikka kuva olikin viärästä konneesta.Rässi66 kirjoitti:Niin tuo letkun(65) pää juntturassa konhen päässä?
Ota mamma kuskiksi ja kurvaa Lemppäälään?
Naapurilta saamma pillit lainaan. Kalijaa saamma kaupasta.
Ottaskohan tytönkin, kohta 4-v. Kattomaan hauskaa setää.
Tää on ihan kohta valmis.
Hyvä. Sen jälkeen teidän poikakin leikkii prinsessaleikkejä kun meidän pitsimekko-tsunami pyörähtää. Tyttö kerran foorumia luki isin sylissä: "Hihii tolla on hassu naama!" Rässihän se.
Millonkas tullaan? Täytynee raivata autosta ensin "vähän" tavaraa. Just mahduin kuskin paikalle kun tuuppasin enimmät työkalut ja tarvikkeet sivummalle. Ja voishan tuon ottaa pois seisonnastakin ennenko enämpi ajelee. Nastarenkailla kyllä hyvin pysyy tiellä.
Millonkas tullaan? Täytynee raivata autosta ensin "vähän" tavaraa. Just mahduin kuskin paikalle kun tuuppasin enimmät työkalut ja tarvikkeet sivummalle. Ja voishan tuon ottaa pois seisonnastakin ennenko enämpi ajelee. Nastarenkailla kyllä hyvin pysyy tiellä.
Tää on ihan kohta valmis.
Olisiko ylipaineventtiili jumittunut auki. Oireet passais ja se ei kummosta karstakikkaretta tarvitse sen tehdäkseen. Jos kone on seissyt ja sitten siihen on vaihdettu suodattimen jalkaa yms. sopisi hyvin kuvaan.
Kerran tuli samanlaiset oireet kannentiivisteen vaihdon jälkeen yhteen ykskakskolmoseen, dieseliin tosin ja siinähän ei muu auttanut kuin käyttää se peltipohja irti ja putsata se venttiili pumpun kyljestä.
Jousi ei kuoleennu niin paljoa jotta paineet jäisivät mittarilukemille kierroksilla.
Kerran tuli samanlaiset oireet kannentiivisteen vaihdon jälkeen yhteen ykskakskolmoseen, dieseliin tosin ja siinähän ei muu auttanut kuin käyttää se peltipohja irti ja putsata se venttiili pumpun kyljestä.
Jousi ei kuoleennu niin paljoa jotta paineet jäisivät mittarilukemille kierroksilla.
A. Hara kirjoitti:Hyvä. Sen jälkeen teidän poikakin leikkii prinsessaleikkejä kun meidän pitsimekko-tsunami pyörähtää. Tyttö kerran foorumia luki isin sylissä: "Hihii tolla on hassu naama!" Rässihän se.
Millonkas tullaan?
Hmm... tuo oli jo 2. hassunaama-pongaus lasten suusta.
Nomollaan aika lailla kotosalla, perijaattessa koska vaan.
Pro HVM
Tarina jatkuu, matka ei. Sainpa sittenkin irti öp-mittarin letkun koneen päästä, kun ei kuumalla niin sitten kylmällä. Kylmäsuihetta ja irrotusöljyä vuoron perrään ja sitten pihtiote niin läks. No suurta iloa ei ollut, ei siinä mitään töhkää ollut nähtävissä. Kokeilin letkun toiseen päähän laittaa toisen 123:n öp-mittarin joka sattui olemaan kotona vaatekaapissa, antoi samansuuntaisia tuloksia. Kylmänä paine hyvä, lämpimänä ei, eikä nouse polkemalla.
Ylipaineventtiilinkin löysin ja vemputtelin, tuntuu liikkuvan ees ja taas. Venttiilissä luki "4", ilmeisesti avautumispaine. En osaa käsikopelolta sanoa tuntuiko jousivastus 4 barin veroiselta mutta ei se nyt löysäkään ollut. Venttiili oli huoltoystävällisesti irrotettavissa lohkon etusyrjästä tulpan takaa (kuvassa osat 400-440).
Sitä jäin imehtelemään, mikä venttiili tuo kuvan nro 230 on. Päästääkö se suodattimen ohi ölijöä? En tuommosta osannut löytää kun oli suotimen jalka irti.
Kai se on sitten pakollinen tarkastuskohde seuraavaksi öljypumppu. Autohan on pihassa ja tallin katto korkea mutta monttu matala, vähän tuppaa kylläännyttämään jo siellä keulan alla lähmällään olo...
Ylipaineventtiilinkin löysin ja vemputtelin, tuntuu liikkuvan ees ja taas. Venttiilissä luki "4", ilmeisesti avautumispaine. En osaa käsikopelolta sanoa tuntuiko jousivastus 4 barin veroiselta mutta ei se nyt löysäkään ollut. Venttiili oli huoltoystävällisesti irrotettavissa lohkon etusyrjästä tulpan takaa (kuvassa osat 400-440).
Sitä jäin imehtelemään, mikä venttiili tuo kuvan nro 230 on. Päästääkö se suodattimen ohi ölijöä? En tuommosta osannut löytää kun oli suotimen jalka irti.
Kai se on sitten pakollinen tarkastuskohde seuraavaksi öljypumppu. Autohan on pihassa ja tallin katto korkea mutta monttu matala, vähän tuppaa kylläännyttämään jo siellä keulan alla lähmällään olo...
Tää on ihan kohta valmis.
Kiitos, luulen hoitaneeni jo tämän puolen vähän turhankin hyvin... Voisipa tietysti koittaa sijoittaa HVÄMMÄn virkasisar auton viereen, ehken jopa kuskinpukille. Arvelen että paineongelma on sen jälkeen eilisen huolia.HVM kirjoitti:HVÄMMÄ nostaa ainakin verenpaineita hyvin, kannattaa kokeilla, ei maksa kuin elämäntyön.A. Hara kirjoitti:Jaaha. No sitähän minäkin. Niinhän siinä tosissaan kävi että kun Rässillä peloteltiin niin lähti mutteri aukiamaan. Millähän pitäis pelootella että saisi vielä öljynpaineet nousuun?
Öljypumpun vaihto tuossa on meneillään mutta se nyt on tähän verraten surullinen, säälittävä yritys.
Tää on ihan kohta valmis.
Imusihdin kunto oli mitä oli... mutta ei mielestäni niin huono eikä tukkeessa että olisi tämän selittänyt. Uusi on joka tapauksessa tilauksessa kun en kehtaa varapumppua asentaa vanhalla kyseenalaisessa kunnossa olevalla sihvilällä, mutta projekti seisoo sitä odotellessa taas viikon päivät.Perttu K kirjoitti:Tunnustaisi vähän siltä, että seuraavaksi kannattaa tutkia imusihdin kunto, vaikka paineet onkin kylmänä hyvät. Samalla kannattaa varmaan tutkia öljypumppua syvällisemmin ja käyttää vaikka jotakin laakerikantta auki. Silloin tietää aika paljon.
Laakerikantta... niin että mistä? Kampikoakselistako? Pitääkö sieltä paljastua jotain joka on kuin lapsen peppu? Kysyy "Tehdessä opetellaan".
Tää on ihan kohta valmis.
Tai vaikka veivilaakeri. Ota sieltä peräpäästä, kauimaisena pumpusta.A. Hara kirjoitti:Laakerikantta... niin että mistä? Kampikoakselistako? Pitääkö sieltä paljastua jotain joka on kuin lapsen peppu? Kysyy "Tehdessä opetellaan".
Jos on kaunista ja siliää, niin hyvä.
Jos on uurteilla niinku mulla naama miitti-sunnuntaisin, niin sanotaanko vaikka että: "voevoevoe"
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Öljypumppuun kallistuisin
Noin muutoin kannattaa tarkistaa se öljypumpun käyttöakselin hela sieltä yläpäästä, jatkoa ajatellen ettei lakkaa kokonaan pyörimästä
Noin muutoin kannattaa tarkistaa se öljypumpun käyttöakselin hela sieltä yläpäästä, jatkoa ajatellen ettei lakkaa kokonaan pyörimästä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Emmää sitä koko pohjaa oo irrottanu. Siinä on niin pirusti niitä pikkupultteja. Katsotaan jos into riittää. Tai sitten kurkistan edes sitä lähimmäistä jos siitä mahtuu ruuvaamaan. Kyllä tässä voevoet on jo päästelty.Rässi66 kirjoitti:Tai vaikka veivilaakeri. Ota sieltä peräpäästä, kauimaisena pumpusta.A. Hara kirjoitti:Laakerikantta... niin että mistä? Kampikoakselistako? Pitääkö sieltä paljastua jotain joka on kuin lapsen peppu? Kysyy "Tehdessä opetellaan".
Jos on kaunista ja siliää, niin hyvä.
Jos on uurteilla niinku mulla naama miitti-sunnuntaisin, niin sanotaanko vaikka että: "voevoevoe"
Tää on ihan kohta valmis.
Öljynpaineista
Saitko selville mikä oli vikana öljynpaineen laskuun? Mulla sama vika nyt 240D:ssä. Öljynpaineet kylmänä hyvät, mutta laskee moottorin lämmetessä. Ongelma alkoi kun vaihdoin öljymerkkiä Nesteestä Mobiliin (molemmat täyssynteettisiä). Nyt olen palannut takaisin Nesteen öljyihin.
Matka-ajossa (n. 90 vauhdissa, kovempaa ei nelivaihteisella paljon ajeta) kylmänä paineet on tapissaan eli kolmosessa, mutta moottorin lämmetessä paineet laskee vähän yli kahteen. Tyhjäkäynnillä vastaavasti paineet laskee yhdestä noin 0,5 baariin. Aikaisemmin paineet ei laskeneet ollenkaan moottorin lämmetessä. Huomasin ongelman sen jälkeen kun vaihdoin öljymerkkiä Nesteen Superista Mobiliin (molemmat täyssynteettisiä). Nyt kun oon vaihtanut takaisin Nesteen öljyihin niin ongelma ei kuitenkaan ole korjautunut. Onkohan karstat päässeet tukkimaan paikkoja. Tuossa edellä on ehdoteltu paineventtiilin jumittamista syyksi. Pääseekö tähän venttiiliin helposti käsiksi? Vai vaatiiko öljypohjan aukasemisen? Jostain olen lukenut että mb123:een suositellaan imuöljyvaihtoa, jollon ilmeisesti vältetään tätä karstojen liikkeelle lähtemistä? Tietääkseni tässä on vaihdettu öljyt aina perinteisesti alapropun kautta. Liekö tässä pohjimmainen syy?