Auttakkeehan miestä mäessä. Nythän on niin että kilahtaneen vanhan M123-bensakutosen tilalle tuli vaihdettua toinen samanlainen kone. Ainakin suurimmalta osin. Noh, kone käy. Kylmänä hyppää öljynpaine nätisti tappiin, vaan pikapikaa kun lämmöt ovat 40 asteen tienoilla, paine on jo kahden pintaan ja lämpimänä neula roikkuu kuin kuiviintumputettu hookooblöö alakuloisissa 0.5 barin lukemissa.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Eipä tämäkään vielä mitään, tehtaan rajoissa mennään periaatteessa, mutta neula ei nouse ajossakaan paljon yli 1 kilon merkin, kierroksilla ehkä kakkoseen.
Rehelliseksi tiedetty
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
koneen edellinen omistaja mercedes ja kaikki kakstoista sitä edellistä sanovat että tyhjäkäyntipaineet olivat ainakin kilon paikkeilla ja ajossa ihan normaalipaineet. Mitä tapahtui tässä välillä?
Kone tuli parisataa kilometriä kyljellään maaten peräkärryssä. Onko öljypumppu tai sen kiinnitys voinut ottaa tästä itseensä? Öljytikun putki oli mennyt yläpäästään mutkalle kun kone oli maannut sen päällä. Väänsin suoraksi jotta tikun sai liikkumaan. Voiko tikun juuresta vuotaa ilmaa niin että vaikuttaisi asiaan? Eikai? Kyllä koneessa jotenkin öljy kuitenkin kiertää, kun kurkistelin täyttöaukosta yläkertaan niin nokka-akselille lorotteli näkyvissä olevasta putken reiästä selvä öljysuihku.
Vaihtokoneesta kotoisin olevaa on siis lohko sisuksineen, kansi, venttiilikoneisto. Öljynsuodattimen jalka on vanhasta koneesta, kun en saanut sitä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
öp-mittarin letkua irti niin vaihdoin jalkoineen. Suodatinpanos on uusi Mann, suodatinjalka putsattu, paitsi sitä letkun lähtöä en päässyt näkemään sisältäpäin, vaan ei kai siellä nyt tukostakaan ole kun öp on aluksi tapissa. Jos mittarin letkuun vuotaisi ilmaa niin kai sieltä tihkuisi öljyäkin ulos?
Onko öljynkierrossa jokin ylipaineventtiili joka saattaisi jumittaa auki? En löytänyt tästä tietoa mistään. Jos niin missä? Öljypumpun sihtikin tietysti voisi olla tukossa mutta kun ne paineet startissa on hyvät...
Suunnittelin jo fortekäsittelyäkin mutta eihän tuota arvaa tehdä kun paineet tippuu varmaan miinukselle jo käsittelyn aikana.
Ei sitten millään viittis ottaa öljypohjaa irti kun ihan tarpeeksi on jo saanut ählätä.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Koneen kun sain käyntiin niin kytkin oli velttona. Tuntitolkulla kytkinsylinterien vaihtoa auton alla ruumis mutkalla, jossa yhteydessä käsi- ja korvahuuhtelu jarrunesteellä. Kytkin toimii mutta paineet on surkeat. Olo on yhtä motivoitunut kuin entisellä miehellä.
Toisaalta viksu aloittaisi eliminoimalla osuuden suodattimelta mittarille mutta milläs hälskutila sen jumittavan letkukiinnityksen saa auki. Kulunut jo pyöreähköksi.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ei mulloo kaasupiliä.
Tää on ihan kohta valmis.