Mites tuo öljynvaihtoväli, kun entisen 1,8 l koneen suositus oli 4 l öljyä n. 10 tkm ja mersussa öljyä on n. 6 l ? Suositukset vaihtelevat 10...15 tkm!
Öljyn hankinta ja vaihtoväli
Öljyn hankinta ja vaihtoväli
Mites tuo öljynvaihtoväli, kun entisen 1,8 l koneen suositus oli 4 l öljyä n. 10 tkm ja mersussa öljyä on n. 6 l ? Suositukset vaihtelevat 10...15 tkm!
Miepä tein Matikin kanssa sellasen (sama onkelma kun oli, tosin Matikkiin menee se 6,5 L) jutun, että kun olin saanut vanhat öljyt pois koneesta (imuttamalla) niin laitoin vielä öljyntäyttöreijästä sen puoli litraa valumaan (ja huuhtasemaan) pohjalle ja imasin nekin pois ennen kuin laitoin täysmäärän öljyä.
Vaihtovälille jäi se 1 L varuiksi.
Että sellanen vuodatus tälläkertaa
Vaihtovälille jäi se 1 L varuiksi.
Että sellanen vuodatus tälläkertaa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jatkanpa tähän topikkiin kun on otsikko jo valmiina.
Eli mikä tuollaisen 124sen 320Eeen ja 300Eeen suositeltu öljynvaihtoväli on?
Onko noissa öljyissä merkittävää eroa öljynpaineen kannalta? Miettii vaaan kun on rempattu kone tossa 300sessa ja siinä ei paineet pysy tyhjäkäynnillä, niin voisko vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Ku alkuun ne oli kohtalaisen normaalit, jotain vaille 2, mut nyt on alkanu laskea n. 1,3 een tyhjäkäynnillä.
Eli mikä tuollaisen 124sen 320Eeen ja 300Eeen suositeltu öljynvaihtoväli on?
Onko noissa öljyissä merkittävää eroa öljynpaineen kannalta? Miettii vaaan kun on rempattu kone tossa 300sessa ja siinä ei paineet pysy tyhjäkäynnillä, niin voisko vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Ku alkuun ne oli kohtalaisen normaalit, jotain vaille 2, mut nyt on alkanu laskea n. 1,3 een tyhjäkäynnillä.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
ja aina keväällä vaikkei olisikaan tullut kilometrit täyteen, nii vaihdan uudet ölöjyt.tänä keväänäkin vaihoin raktoriinki uuet vaikkei tullu kymmentä tuntii viime talavena ja syksyl piti vaihtaa viimes.se tuo öljy on lähes ilimane henkivakuutus moottorille,ja tuo 10000km kyl jo ehoton takaraja vaiholle,mielellää vähä aikasemmin!!!
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Tyhjäkäyntipaineissa eri öljyillä on eroja, mutta niin on myös mittarien lukematarkkuudessa.catti kirjoitti:Jatkanpa tähän topikkiin kun on otsikko jo valmiina.
Eli mikä tuollaisen 124sen 320Eeen ja 300Eeen suositeltu öljynvaihtoväli on?
Onko noissa öljyissä merkittävää eroa öljynpaineen kannalta? Miettii vaaan kun on rempattu kone tossa 300sessa ja siinä ei paineet pysy tyhjäkäynnillä, niin voisko vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Ku alkuun ne oli kohtalaisen normaalit, jotain vaille 2, mut nyt on alkanu laskea n. 1,3 een tyhjäkäynnillä.
Tehdas lupaa 0,3 olevan riittävä paine tyhjäkäynnillä. Itsellä oli aikanaan 300TE:ssa kuumana pykälä päällä Mobileilla joku 1,2, Valvolinella nousi 1,5 tietämiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1959
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
En muista W124:n öljyistä mitään mutta nykyisillä öljyillä on sellaiset lisäaineet että 10 000 km on minimi joka niillä pitää ajaa (ainakin nykyautoissa). Nuo lisäaineet aktivoituvat vasta kuumassa moottorissa ja eivät ole voimissaan aluksi, ensimmäisen 3000 km:n aikana moottori kuluu enemmän kuin seuraavan 7000 km:n aikana. US-forumeilla on tästä paljon tietoa, siellä harrastavat öljyanalyyseja ja sillä seuraavat moottorin kulumista ja öljyn toimivuutta.Mika.T kirjoitti:Öljyistä en sano mitään mutta vaihtovälinä on hyvä pitää 10tkm.
Oma kävi ensimmäisessä huollossa juuri 30 000 km:n jälkeen mittarin määräämällä ajankohdalla, tai muutaman sata kilometriä ennen. Moottorissa kyllä 9,5 litraa öljyä ja varmaan litra lisätty tuon vaihtovälin aikana.
Öljyt ollaan lähipiirissä ostettu tynnyrissä mutta kun huollot eivät enää hanki öljyjä tynnyreissä niin ei se enää ole erityisen edullinen vaihtoehto. Lisäksi meselläkin vaatimus kasvaa sitä vauhtia että nytkin piti ostaa 229.51:stä kun tynnyrissä ei ollut vähätuhkaista. Jos ei hanki irtotavarana niin ne peruskuluttajan purkit saattaa olla eniten kilpailtuja ja edullisimpia.
Ja nyt vasta tuli tämäkin ilmitähtikuljettaja kirjoitti:En muista W124:n öljyistä mitään mutta nykyisillä öljyillä on sellaiset lisäaineet että 10 000 km on minimi joka niillä pitää ajaa (ainakin nykyautoissa). Nuo lisäaineet aktivoituvat vasta kuumassa moottorissa ja eivät ole voimissaan aluksi, ensimmäisen 3000 km:n aikana moottori kuluu enemmän kuin seuraavan 7000 km:n aikana.
Oisin voinu myydä kalliilla kun oishan tuo ollu öljyä parraassa terässä
Ilimankos tuo muuten alkokin huohottaan ihan h*mona jo 150tkm hoonauksesta
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kyllähän niillä ajaa. Ei se siitä kiinni ole mutta minusta ainakin öljy on menettänyt parhaan teränsä jo ennen 10tkm ajoa.catti kirjoitti:tuota miehenikin väittää, että nykyöljyillä muka voi ajaa 20 tuhatta, höh, minä haluisin että ne vaihdetaan kympis kuten aina ennenkin.
Itse vaihtelenkin väykkyyn 7-10tkm välein.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kirjoitin muinaisina aikoina "Paraneeko mersu käytettynä" -topikkiin:
Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.
Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa.
Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Eli eräältä Wihurilaiselta kuulemani öljyanalyysitulokset ovat hieman ristiriitaisia Tähtikuljettajan esittämiin tietoihin nähden.Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.
Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.
Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa.
Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1959
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Jos katsot 30 000 km 229.5 öljyillä ajettua nykymoottorin suodatinta niin kyllä se on ihan puhdas.Easy Rider kirjoitti:Kirjoitin muinaisina aikoina "Paraneeko mersu käytettynä" -topikkiin:
Eli eräältä Wihurilaiselta kuulemani öljyanalyysitulokset ovat hieman ristiriitaisia Tähtikuljettajan esittämiin tietoihin nähden.Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.![]()
Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.
Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa.
Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Pillareista ja 124:sta jo sanoinkin että en tiedä, tai en oikeastaan uusistakaan moottoreista tiedä mutta olen nähnyt noita öljyanalyyseja joihin viittaat (mutta et näytä tuloksia). Laitan tähän perään jonkun linkin josta voi katsella lisää. Tuo analyysi joka tapauksessa alkaa olla oikeilla jäljillä, vanhalta perstuntumalta voi heittää kommenttia mutta onko sillä mitään merkitystä. Voisin minäkin sanoa että 100 000 km on ihan OK mutta en löydä sille mitään tukea.
Nuo kommentit kilpa-autoista oli tietenkin vitsejä, formulassakin öljyt vaihdetaan vajaan parin tunnin ajon jälkeen eikä täällä sentään vaihdeta kahta kertaa päivässä.
Öljyjen lisäaineilla on rajallinen kesto ja öljyjen kuitenkin pitää kestää varastointia. Siksi osa lisäaineista aktivoituu vasta käyttöönotettaessa moottorin lämmössä ja tämä prosessi kestää jonkin aikaa. Siksi uusi öljy ei voitele yhtä hyvin kuin vähän ajettu. Ei se tarkoita sitä että öljy paranisi vanhetessaan ikuisesti. Jossain vaiheessa ominaisuudet heikkenevät mutta sillä 20- 30 000 km (ajosta riippuen, FSS kyllä tietää) saadaan keskimääräinen kuluminen vähäisimmäksi. 5000 km:n vaihtovälillä öljy on suurimman osan ajasta vasta saavuttamassa täyttä voitelevuutta (kaikin osin).
Poimin vain yhden ekspertin kommentteja, noita voi hakea lisää jos haluaa päästä tyypin osaamisesta kiinni.
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2367375
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost1805215
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2328407
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2792729
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2441408
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2441949
http://www.benzworld.org/forums/w164-m- ... ost2185462
http://www.benzworld.org/forums/w164-m- ... ost2186072
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... hlight=oil
[/img]- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mielenkiintoinen aihe! Tästä täytyy haastatella mm. työpaikan öljyntoimittajaa ja em. Wihurin ukkoa.
Joo en näytä tuloksia, kun ei niitä minulla kirjallisena ole, eikä tuon tarkemmin kuultunakaan.
Kuulostaa vain älyttömältä, että koneesta otettaisiin monesti paremmat öljyt ulos kuin mitä tilalle kaadetaan, vaikka merkki ja laatu olisi sama.
Täytynee siirtyä Warre/Trabant kalustoon jos uusiin 4t-öljyihin ei ole enää luottamista.
Joo en näytä tuloksia, kun ei niitä minulla kirjallisena ole, eikä tuon tarkemmin kuultunakaan.
Kuulostaa vain älyttömältä, että koneesta otettaisiin monesti paremmat öljyt ulos kuin mitä tilalle kaadetaan, vaikka merkki ja laatu olisi sama.
Täytynee siirtyä Warre/Trabant kalustoon jos uusiin 4t-öljyihin ei ole enää luottamista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Näin perstuntumalta oudoksuttaa kyllä tuo öljyn aktivoituminen vasta noin myöhäisessä vaiheessa. Olen vuosikymmeniä luulotellut itselleni että meidän sääoloissamme ja tieverkostolla yksi tärkein ominaisuus öljyllä on kylmäkäynnistysvoitelu. Kylmäkäynnistykset ja sen jälkeiset ajot pakkasilla aiheuttavat ymmärtääkseni poikkeuksellisen suuria päästöjä joille öljykin altistuu.
Toivottavasti nuo kylmästarttivoiteluominaisuudet eivät ilmaannu vasta 10 000 km jälkeen
Toisaalta tieverkkomme on sitä luokkaa että on harvojen herkkua "joutua" kokeilemaan öljyn ominaisuuksia toisessa ääripäässä eli kuumassa ajossa.
Vieläkö sitä Mobilin Specialia saa eng. gallonan peltipurkissa, se taitaa olla sopivaa kusta minulle joka vaihtelen näitä myöhään aktivoituvia nykyöljyjä ennen aikojaan
Toivottavasti nuo kylmästarttivoiteluominaisuudet eivät ilmaannu vasta 10 000 km jälkeen
Toisaalta tieverkkomme on sitä luokkaa että on harvojen herkkua "joutua" kokeilemaan öljyn ominaisuuksia toisessa ääripäässä eli kuumassa ajossa.
Vieläkö sitä Mobilin Specialia saa eng. gallonan peltipurkissa, se taitaa olla sopivaa kusta minulle joka vaihtelen näitä myöhään aktivoituvia nykyöljyjä ennen aikojaan
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Alako aihe mietityttämään siihen malliin että piti oikeen selvitellä. Soitin Teboilin, Nesteen, Shellin ja Mobilin voiteluaineneuvontanumeroihin. Vastaus oli kaikkialla sama: Öljyn ominaisuudet ovat parhaimmillaan uusissa öljyissä, eikä mitään lisäaineiden aktivoitumisia tapahdu. Samaan hengenvetoon mainittiin myös, että mieluummin ajelee autonvalmistajan suosittelemien laatuluokitusten mukaisilla öljyillä ja vaihtoväleillä, kuin että vaihtelisi useammin halvempia laatuja. Mutta vaikka vaihtelisi öljyt viikottain, kunhan se tavara on hyvää, ei siitä ole muuta haittaa kuin köyhtyminen. Nykyiset pitkät vaihtovälisuositukset ovat paitsi kehittyneen öljytekniikan, myös ja ehkä enemmänkin kehittyneen moottoritekniikan ansiota. Tarkat ruiskutusmäärät vähentävät öljyyn sekoittuvaa nokea, tarkat koneistukset, tasapainoitukset ja kehittynyt materiaalitekniikka vähentävät irtoavia metalleja ja koneet ovat tasalämpöisempiä. Toisin sanoen uusilla parhaillakaan öljyillä ei voida vanhassa autossa pitää lähellekään yhtä suuria vaihtovälejä kuin uusissa autoissa. Tietysti ratkaisevaa on myös käyttöolosuhteet ja kuormitukset.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jos olisin paljon kyynisempi, toteaisin että noinhan sitä itsekin neuvoisin jos toivoisin että kauppa käy.Easy Rider kirjoitti:Alako aihe mietityttämään siihen malliin että piti oikeen selvitellä. Soitin Teboilin, Nesteen, Shellin ja Mobilin voiteluaineneuvontanumeroihin. Vastaus oli kaikkialla sama: Öljyn ominaisuudet ovat parhaimmillaan uusissa öljyissä, eikä mitään lisäaineiden aktivoitumisia tapahdu. .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1959
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Miten niin aktivoituu "noin myöhäisessä vaiheessa". Tuo käyrähän oli "iron content in sample". Kyllä se öljy voitelee heti uutena mutta eikä se aktivoituminen tapahdu joka moottorin kylmäkäynnistyksellä, tietenkään. Tuo käyrä oli kaiketi viitteellinen mutta linkeistä löytyy mittaustuloksia kulumisesta ja se kyllä vastaa "teoriaa". Eikä kukaan ole väittänyt että 20 000 km ajettu öljy olisi parempaa kuin 10 000 km. Kyse oli siitä että heti öljynvaihdon jälkeen kuluminen on suurempaa kuin kohtuullisen ajoajan jälkeen, uskoo ken tahtoo.h5 kirjoitti:Näin perstuntumalta oudoksuttaa kyllä tuo öljyn aktivoituminen vasta noin myöhäisessä vaiheessa. Olen vuosikymmeniä luulotellut itselleni että meidän sääoloissamme ja tieverkostolla yksi tärkein ominaisuus öljyllä on kylmäkäynnistysvoitelu. Kylmäkäynnistykset ja sen jälkeiset ajot pakkasilla aiheuttavat ymmärtääkseni poikkeuksellisen suuria päästöjä joille öljykin altistuu.
Toivottavasti nuo kylmästarttivoiteluominaisuudet eivät ilmaannu vasta 10 000 km jälkeen![]()
Toisaalta tieverkkomme on sitä luokkaa että on harvojen herkkua "joutua" kokeilemaan öljyn ominaisuuksia toisessa ääripäässä eli kuumassa ajossa.
Vieläkö sitä Mobilin Specialia saa eng. gallonan peltipurkissa, se taitaa olla sopivaa kusta minulle joka vaihtelen näitä myöhään aktivoituvia nykyöljyjä ennen aikojaan
Siis minulle kyllä sopii vaikka vaihtaisitte öljyt päivittäin mutta ette kai tosissanne usko että joku Teboilin palvelunumeroon vastaava sanoisi muuta kuin että juuri heidän öljyjä kannattaa ostaa ja paljon. Easy Rider saattaisi saada parempaakin tietoa jos myyntimies osaa vähän taustojakin.
Miksi MB:n FSS hyväksyy 30 000 km:n vaihtovälin jos moottorille olisi tärkeätä saada uudet öljyt 10 000 km:n kohdalla?
Re: Öljyn hankinta ja vaihtoväli
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mää laitoin Matikkiin 266 000 kohilla kesäöljyt (5W50) ja nyt kun tulee se 270 000 täyteen heitän sinne uudet 5W40:t kesäölpät. Tutustutan autoa hissukseen tuohon lirumpaan (aikaisemmin on Matikissa ollu 10W40:t).
Hifistelyä? Ehkäpä. Mutta mie tykkään
Hifistelyä? Ehkäpä. Mutta mie tykkään
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Onhan se tieten niinkin, että jos penarilla sais ajaa 30tkm samoilla litkuilla ja mersuun pitäis vaihtaa 10tkm välein niin jopas tuokin jo vaikuttaisi tarkanmarkan kaverin ostopäätökseen huoltokustannuksia arvioitaessa. Oon aika varma siitä että tuo 10tkm olis parempi mutta jos kestää 30tkm niin toisaalta parempi
Otappa tuostakin conclusionista selevä 
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Siinä se syy pitkän öljynvaihto/huoltovälin ilmoittamiseen tulikin. Helpottaa markkinointia ja kestää kuitenkin takuuajan. Jos takuun päätyttyä sitten poksahtaa, saadaan myytyä varaosia ja korjaamopalveluja, tai kokonaan uusi auto. Paras mahdollinen systeemi autotehtaan ja merkkikorjaamojen kannalta.XUX63 kirjoitti:Onhan se tieten niinkin, että jos penarilla sais ajaa 30tkm samoilla litkuilla ja mersuun pitäis vaihtaa 10tkm välein niin jopas tuokin jo vaikuttaisi tarkanmarkan kaverin ostopäätökseen huoltokustannuksia arvioitaessa. Oon aika varma siitä että tuo 10tkm olis parempi mutta jos kestää 30tkm niin toisaalta parempiOtappa tuostakin conclusionista selevä
Muutama vuosi kun ootellaan, ilmoittavat itsevarmimmat vaihtoväliksi 100 tkm tai vaikka miljoonan, kyllä se takuuajan kestää. Auto on kertakäyttötuote joka ympäristösyistäkin pitäisi vaihtaa uuteen mieluiten joka vuosi, oikein ekologisesti ajatellen pari kertaa vuodessa
Mersun automaattilaatikko sisältää kuitenkin maailmankaikkeuden parhaat öljyt. Niillä saa ajaa ikuisesti
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
-
650000tuttavuus
- Viestit: 2191
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Mersuissa olen aina pitänyt Mobil 1 5W/50 kesät ja talvet. Eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Yli 900 000 ajettu 124, viime vaihtoväli 15000km, aikaa yksi vuosi, öljymäärä oli vielä yli puolen mittatikussa (syönti/vuodot 1-1,5 litraa).
Kannentiivisteen vuotaessa alkoi merkkivalo palaa aina 10 000 jälkeen (tikussa silloin just alle puolenvälin).
Kansipahvin vaihdossa, about 700 000, kaveri ihmetteli miten sileä sylinterin pinta olikaan. Vertasi näkemäänsä 200 000 ajetun Volvon sylintereihin, jotka oli olleet hänen mielestään jo aika kauheat.
Alussa, 15 vuotta sitten vaihtoväli oli mersussani 10tkm sitten pidin aika kauan 12tkm ja nyt on mennyt sinne 15 tkm. Tietysti pitäis olla toisin päin, koska nyt vaihdot tulee huomattavasti harvempaan ajallisesti.
S:ään vaihdan 15 tkm välein 8 litraa, 124 menee 6,5 l.
Vaihdelaatikon ja perän öljyt vaihdatin tänä keväänä molempiin. S:ssä muistaakseni 60 tkm vaihtoväli. 124:ssa lipsahti nyt kyllä jo 100tkm.
Pitäis varmaan joskus vaihtaa vielä 123:eenkin. Kilsojahan siihen ei tule, mutta aikaa kuten muihinkin.
Kannentiivisteen vuotaessa alkoi merkkivalo palaa aina 10 000 jälkeen (tikussa silloin just alle puolenvälin).
Kansipahvin vaihdossa, about 700 000, kaveri ihmetteli miten sileä sylinterin pinta olikaan. Vertasi näkemäänsä 200 000 ajetun Volvon sylintereihin, jotka oli olleet hänen mielestään jo aika kauheat.
Alussa, 15 vuotta sitten vaihtoväli oli mersussani 10tkm sitten pidin aika kauan 12tkm ja nyt on mennyt sinne 15 tkm. Tietysti pitäis olla toisin päin, koska nyt vaihdot tulee huomattavasti harvempaan ajallisesti.
S:ään vaihdan 15 tkm välein 8 litraa, 124 menee 6,5 l.
Vaihdelaatikon ja perän öljyt vaihdatin tänä keväänä molempiin. S:ssä muistaakseni 60 tkm vaihtoväli. 124:ssa lipsahti nyt kyllä jo 100tkm.
Pitäis varmaan joskus vaihtaa vielä 123:eenkin. Kilsojahan siihen ei tule, mutta aikaa kuten muihinkin.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kysyin joka numerosta onko öljyissä lisäaineita jotka "aktivoituvat ajossa" ja voiko muutama tuhat ajettu öljy olla paremmin voitelevaa kuin uusi, en kysynyt nimenomaisesti heidän öljystään, vaan yleisesti. Vastaus oli ei, ainoastaan ikääntymistä/hapettumista/voiteluominaisuuksien heikkenemistä hidastavia lisäaineita saattaa olla ja on, ja öljyn ominaisuuksien heikkeneminen ja likaantuminen alkaa 0-hetkestä kun moottori jyrähtää tulille. Tämähän on suppea otanta eikä neuvojien asiantuntemusta tiedä, joillain öljyillä voi tietysti olla erikoisemmat lisäaineet.Siis minulle kyllä sopii vaikka vaihtaisitte öljyt päivittäin mutta ette kai tosissanne usko että joku Teboilin palvelunumeroon vastaava sanoisi muuta kuin että juuri heidän öljyjä kannattaa ostaa ja paljon. Easy Rider saattaisi saada parempaakin tietoa jos myyntimies osaa vähän taustojakin.
Kukaan ei yrittänyt myydä mitään eikä ruvennut pitämään palopuheita öljyistään tai niiden ominaisuuksista, saati kehottanut vaihtelemaan autonvalmistajan suosituksia useammin.
Toinen seikka joka mainittiin, oli käyttämättömän öljyn vanheneminen. Kuulemma ko. infopuhelimista kysytyin aihe on "hyllyssä lojuneiden" öljyjen käyttökelpoisuus, ja vastaus: Muutamankin vuoden ikäinen suljetussa kannussa ollut öljy on aivan käyttökelpoista, eikä sen lisäaineisiin tai voiteluominaisuuksiin tule säilytyksessä merkittäviä muutoksia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Öljyistä...
Catti kirjotellu meidän Meseistä ja öljyistä. Tosiaankin molemmis koneis pysyy öljyt kirkkaana normaalia pidempään. Varsinki coupes jossa ollu kone auki. Ei ole mitään järkeä vaihtaa puhtaita öljyjä pois kun ei ole tarvis. 15th on sopiva vaihtoväli synteettisillä jottei öljyt pääs tummuu liikaa seuraavaan vaihtoväliin nähden. Farkkuun pitää lisätä vaihtovälillä öljyä joka osaltaan "parantaa" konees olevaa öljyä. Sen öljyt tummuukin enempi. Sehän on avaamaton kone tietääkseni.
Catti ei ollut tietoinen nykyöljyjen parantuneesta lisäaineistuksesta. Ja sen vuoksi niillä voidaan ajaa pitempiä vaihtovälejä kuin esim 80-luvulla. Koneet on kehittyneet ja öljyt niiden mukana. Mitä pienempi öljymäärä sitä lyhkäsempi vaihtoväli,varauksin tosin. Volvon 12litr-konees tilavuus 37litr suodattimineen ja vaihtovälinä pidän 30-40thkm. Riippuu miten montulle pääsen.
Valmistajilla on suosituksia "longlife" öljyille. Mut ne huollot on kalliimpia enkä ole niitä suosinu. Volvolla on huoto-ohjelma 60thkm välille. jossa loppuvaihees öljynkulutus lisääntyy. Ilmottaen ominaisuuksien heikkenemisestä.
Eräs sukulainen vaihtoi Opelistaan 3thkm välein öljyt ja silti kansi jäi ilman voitelua ja...
Vaihtoi merkkiä ilman että, Opel tuli takas korjaamolta. Ja sen jälkeen hän muutti vaihtovälin siihen normaaliin 15thkm. Kun totesi turhan turhaksi. Ja se autonkone kestikin ilman ongelmia.
Kun kilometrejä tulee runsaasti yli keskivertomäärän, ei ole järkeä olla joka kuukausi seistä öljynvaihdos vaihtamas puhtaita öljyjä uusiin.
Veholla oli raskaaseenkalustoon takavuosina 100thkm öljyvaihtoväli. Jossa ei kerrottu lisätyn öljyn määrää. Eli suodattimet vaihdettiin satasen välein. Mut niille tuli konerikkoja ja tihensivät välit sopivammiksi jotka sopii öljyille. Liika on liikaa.
En tiedä öljyistä mitään mut, käytännön kautta kevyt- ja raskaanliikenteen parissa olleena on jonkilaista tietoa toimintatavoista kertynyt.
Shellin öljyt on hyvä vaihtaa useasti varmaan vieläkin. En tiedä onko ominaisuudet paremmat kuin ennen kun olen kiertäny kyseiset kaukaa, mis niitä onkin myyty. Ja Bilteman öljyt on Mobilin. Hyvä vastine rahalle.
Catti ei ollut tietoinen nykyöljyjen parantuneesta lisäaineistuksesta. Ja sen vuoksi niillä voidaan ajaa pitempiä vaihtovälejä kuin esim 80-luvulla. Koneet on kehittyneet ja öljyt niiden mukana. Mitä pienempi öljymäärä sitä lyhkäsempi vaihtoväli,varauksin tosin. Volvon 12litr-konees tilavuus 37litr suodattimineen ja vaihtovälinä pidän 30-40thkm. Riippuu miten montulle pääsen.
Valmistajilla on suosituksia "longlife" öljyille. Mut ne huollot on kalliimpia enkä ole niitä suosinu. Volvolla on huoto-ohjelma 60thkm välille. jossa loppuvaihees öljynkulutus lisääntyy. Ilmottaen ominaisuuksien heikkenemisestä.
Eräs sukulainen vaihtoi Opelistaan 3thkm välein öljyt ja silti kansi jäi ilman voitelua ja...
Vaihtoi merkkiä ilman että, Opel tuli takas korjaamolta. Ja sen jälkeen hän muutti vaihtovälin siihen normaaliin 15thkm. Kun totesi turhan turhaksi. Ja se autonkone kestikin ilman ongelmia.
Kun kilometrejä tulee runsaasti yli keskivertomäärän, ei ole järkeä olla joka kuukausi seistä öljynvaihdos vaihtamas puhtaita öljyjä uusiin.
Veholla oli raskaaseenkalustoon takavuosina 100thkm öljyvaihtoväli. Jossa ei kerrottu lisätyn öljyn määrää. Eli suodattimet vaihdettiin satasen välein. Mut niille tuli konerikkoja ja tihensivät välit sopivammiksi jotka sopii öljyille. Liika on liikaa.
En tiedä öljyistä mitään mut, käytännön kautta kevyt- ja raskaanliikenteen parissa olleena on jonkilaista tietoa toimintatavoista kertynyt.
Shellin öljyt on hyvä vaihtaa useasti varmaan vieläkin. En tiedä onko ominaisuudet paremmat kuin ennen kun olen kiertäny kyseiset kaukaa, mis niitä onkin myyty. Ja Bilteman öljyt on Mobilin. Hyvä vastine rahalle.
Tästä on ihan ollut nevallakin joskus juttua. Joskus pari vuotta sitten kuulin uudesta turveurakoitsijasta joka vaihtoi noin tai alle 50 tunnin välein öljyt sai uuden kalustonsa väljäksi. Muistaakseni oli korjauksen jälkeen kehotettu vähintään 100-150 tunnin vaihtoväleihin.
Kotona öljyt vaihdetaan noin 300 ja nevalla raskaassa käytössä 100-300 tunnin välein. 190 mersuun vaihdan sellasta kohtuu halpis synoco mineraaliöljyä koska se pysyy ja toimii moottorissa paremmin kuin super turbo rally formula mobile v-pover 1 raakaöljyt. Jos ottaa huomioon että minkälaista öljyt oli 1983 niin tuo synocon mineraali vois olla hyvinkin vastaava ominaisuuksiltaan kuin mitä silloiset suositusöljyt.
Kotona öljyt vaihdetaan noin 300 ja nevalla raskaassa käytössä 100-300 tunnin välein. 190 mersuun vaihdan sellasta kohtuu halpis synoco mineraaliöljyä koska se pysyy ja toimii moottorissa paremmin kuin super turbo rally formula mobile v-pover 1 raakaöljyt. Jos ottaa huomioon että minkälaista öljyt oli 1983 niin tuo synocon mineraali vois olla hyvinkin vastaava ominaisuuksiltaan kuin mitä silloiset suositusöljyt.

Omani kun käytin öljynvaihdossa niin tuli esille tämä vaihtoväli. Asentaja tuumasi, että vaihtovälinä voi pitää 10 - 15tkm kun öljynä on esim 5w40 litku. Tuon 10tkm tullessa täyteen sitä alkaa jo kovasti katselemaan kalenteriin, milloin auton joutaa viemään huoltoon.
Sen verran laiska olen, että itse en viitsi alkaa läärämään öljyjen kanssa. Vaihtotyön osuus kun oli 6,50€. Käytin nyt ensimmäisen kerran tuolla "vakiopaikassa" mersun ja öljyt vaihdettiin yläkautta imemällä.
Sen verran laiska olen, että itse en viitsi alkaa läärämään öljyjen kanssa. Vaihtotyön osuus kun oli 6,50€. Käytin nyt ensimmäisen kerran tuolla "vakiopaikassa" mersun ja öljyt vaihdettiin yläkautta imemällä.