Öljyn hankinta ja vaihtoväli

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Hannu II
Viestit: 87
Liittynyt: 27.12.2006 18:18
Paikkakunta: Kuopio

Öljyn hankinta ja vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

:) Tulipa tuon mesen (vm. -94) hankinnan myötä tällainen "kaupallinen" ongelma, jota aiemmin ei ole ollutkaan. Josko ostaa tuosta lähimarketista öljynvaihtoon sitä maailman parasta "1" :tä tai tasapäistä kotimaista vaihtoehtoa "Diamond", niin tarjolla on noita 4 l pyttysiä ja tarvehan olisi 6 l (bensapeli tälläkertaa). Otat kaksi pönttöä, niin jää purkinpohjia nurkkiin, vaikka matkalla vähenisikin l. kulutusvara vaihtovälillä 10 tkm. Joteskin noita 1 l pikkupönttöjäkin vierastaa. Onko kokemusta ostaa 20l pönttö ja mistähän, joko täys- tai vain synteettistä öljyä, vai tuleeko sitä "merkkiriippuvaiseksi". Vai onko noitten 4 l pakkausten hinta poljettu niin alas, että "tukuttainkaan" ei saa hyvää halvalla. Tuo 200 l tynnyri tuntuu vähän suurelta!

Mites tuo öljynvaihtoväli, kun entisen 1,8 l koneen suositus oli 4 l öljyä n. 10 tkm ja mersussa öljyä on n. 6 l ? Suositukset vaihtelevat 10...15 tkm! :?: :roll:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Miepä tein Matikin kanssa sellasen (sama onkelma kun oli, tosin Matikkiin menee se 6,5 L) jutun, että kun olin saanut vanhat öljyt pois koneesta (imuttamalla) niin laitoin vielä öljyntäyttöreijästä sen puoli litraa valumaan (ja huuhtasemaan) pohjalle ja imasin nekin pois ennen kuin laitoin täysmäärän öljyä.
Vaihtovälille jäi se 1 L varuiksi.

Että sellanen vuodatus tälläkertaa :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Jatkanpa tähän topikkiin kun on otsikko jo valmiina.

Eli mikä tuollaisen 124sen 320Eeen ja 300Eeen suositeltu öljynvaihtoväli on?

Onko noissa öljyissä merkittävää eroa öljynpaineen kannalta? Miettii vaaan kun on rempattu kone tossa 300sessa ja siinä ei paineet pysy tyhjäkäynnillä, niin voisko vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Ku alkuun ne oli kohtalaisen normaalit, jotain vaille 2, mut nyt on alkanu laskea n. 1,3 een tyhjäkäynnillä.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7230
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Öljyistä en sano mitään mutta vaihtovälinä on hyvä pitää 10tkm.
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

ja aina keväällä vaikkei olisikaan tullut kilometrit täyteen, nii vaihdan uudet ölöjyt.tänä keväänäkin vaihoin raktoriinki uuet vaikkei tullu kymmentä tuntii viime talavena ja syksyl piti vaihtaa viimes.se tuo öljy on lähes ilimane henkivakuutus moottorille,ja tuo 10000km kyl jo ehoton takaraja vaiholle,mielellää vähä aikasemmin!!!
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

catti kirjoitti:Jatkanpa tähän topikkiin kun on otsikko jo valmiina.

Eli mikä tuollaisen 124sen 320Eeen ja 300Eeen suositeltu öljynvaihtoväli on?

Onko noissa öljyissä merkittävää eroa öljynpaineen kannalta? Miettii vaaan kun on rempattu kone tossa 300sessa ja siinä ei paineet pysy tyhjäkäynnillä, niin voisko vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Ku alkuun ne oli kohtalaisen normaalit, jotain vaille 2, mut nyt on alkanu laskea n. 1,3 een tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäyntipaineissa eri öljyillä on eroja, mutta niin on myös mittarien lukematarkkuudessa.
Tehdas lupaa 0,3 olevan riittävä paine tyhjäkäynnillä. Itsellä oli aikanaan 300TE:ssa kuumana pykälä päällä Mobileilla joku 1,2, Valvolinella nousi 1,5 tietämiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

No me ajateltiin, jotta kokeillaan näin kesäaikaan vähän erilaista ööliä, jos se vaikuttais. tiedä sit, hyvä jos toi riittää sit kuitenkin. O vaan niin erilainen ku farkus paineet pysyy 2ssa tyhjäkäynnil.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1948
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mika.T kirjoitti:Öljyistä en sano mitään mutta vaihtovälinä on hyvä pitää 10tkm.
En muista W124:n öljyistä mitään mutta nykyisillä öljyillä on sellaiset lisäaineet että 10 000 km on minimi joka niillä pitää ajaa (ainakin nykyautoissa). Nuo lisäaineet aktivoituvat vasta kuumassa moottorissa ja eivät ole voimissaan aluksi, ensimmäisen 3000 km:n aikana moottori kuluu enemmän kuin seuraavan 7000 km:n aikana. US-forumeilla on tästä paljon tietoa, siellä harrastavat öljyanalyyseja ja sillä seuraavat moottorin kulumista ja öljyn toimivuutta.

Oma kävi ensimmäisessä huollossa juuri 30 000 km:n jälkeen mittarin määräämällä ajankohdalla, tai muutaman sata kilometriä ennen. Moottorissa kyllä 9,5 litraa öljyä ja varmaan litra lisätty tuon vaihtovälin aikana.

Öljyt ollaan lähipiirissä ostettu tynnyrissä mutta kun huollot eivät enää hanki öljyjä tynnyreissä niin ei se enää ole erityisen edullinen vaihtoehto. Lisäksi meselläkin vaatimus kasvaa sitä vauhtia että nytkin piti ostaa 229.51:stä kun tynnyrissä ei ollut vähätuhkaista. Jos ei hanki irtotavarana niin ne peruskuluttajan purkit saattaa olla eniten kilpailtuja ja edullisimpia.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tähtikuljettaja kirjoitti:En muista W124:n öljyistä mitään mutta nykyisillä öljyillä on sellaiset lisäaineet että 10 000 km on minimi joka niillä pitää ajaa (ainakin nykyautoissa). Nuo lisäaineet aktivoituvat vasta kuumassa moottorissa ja eivät ole voimissaan aluksi, ensimmäisen 3000 km:n aikana moottori kuluu enemmän kuin seuraavan 7000 km:n aikana.
Ja nyt vasta tuli tämäkin ilmi :shock: Mulla ois ollu kymmeniä litroja 3000-7000km ajettua Valvolinen kymppikuuskymppistä reisinkiä mutta tässä kevään aikana lorruutellu sen kaatopaikalle ja huoltoasemille :evil:

Oisin voinu myydä kalliilla kun oishan tuo ollu öljyä parraassa terässä :lol:

Ilimankos tuo muuten alkokin huohottaan ihan h*mona jo 150tkm hoonauksesta :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sama täällä! viimekesänä melki joka rata ajooon vaihdetut Motul 20W60 le mans öljyt ois voinu myydä viel käypä rahaan pois :wink:
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

tuota miehenikin väittää, että nykyöljyillä muka voi ajaa 20 tuhatta, höh, minä haluisin että ne vaihdetaan kympis kuten aina ennenkin.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7230
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

catti kirjoitti:tuota miehenikin väittää, että nykyöljyillä muka voi ajaa 20 tuhatta, höh, minä haluisin että ne vaihdetaan kympis kuten aina ennenkin.
Kyllähän niillä ajaa. Ei se siitä kiinni ole mutta minusta ainakin öljy on menettänyt parhaan teränsä jo ennen 10tkm ajoa.
Itse vaihtelenkin väykkyyn 7-10tkm välein.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kirjoitin muinaisina aikoina "Paraneeko mersu käytettynä" -topikkiin:
Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.
Eli eräältä Wihurilaiselta kuulemani öljyanalyysitulokset ovat hieman ristiriitaisia Tähtikuljettajan esittämiin tietoihin nähden. :?

Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.

Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa.

Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1948
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Easy Rider kirjoitti:Kirjoitin muinaisina aikoina "Paraneeko mersu käytettynä" -topikkiin:
Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.
Eli eräältä Wihurilaiselta kuulemani öljyanalyysitulokset ovat hieman ristiriitaisia Tähtikuljettajan esittämiin tietoihin nähden. :?

Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.

Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa.

Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Jos katsot 30 000 km 229.5 öljyillä ajettua nykymoottorin suodatinta niin kyllä se on ihan puhdas.

Pillareista ja 124:sta jo sanoinkin että en tiedä, tai en oikeastaan uusistakaan moottoreista tiedä mutta olen nähnyt noita öljyanalyyseja joihin viittaat (mutta et näytä tuloksia). Laitan tähän perään jonkun linkin josta voi katsella lisää. Tuo analyysi joka tapauksessa alkaa olla oikeilla jäljillä, vanhalta perstuntumalta voi heittää kommenttia mutta onko sillä mitään merkitystä. Voisin minäkin sanoa että 100 000 km on ihan OK mutta en löydä sille mitään tukea.

Nuo kommentit kilpa-autoista oli tietenkin vitsejä, formulassakin öljyt vaihdetaan vajaan parin tunnin ajon jälkeen eikä täällä sentään vaihdeta kahta kertaa päivässä.

Öljyjen lisäaineilla on rajallinen kesto ja öljyjen kuitenkin pitää kestää varastointia. Siksi osa lisäaineista aktivoituu vasta käyttöönotettaessa moottorin lämmössä ja tämä prosessi kestää jonkin aikaa. Siksi uusi öljy ei voitele yhtä hyvin kuin vähän ajettu. Ei se tarkoita sitä että öljy paranisi vanhetessaan ikuisesti. Jossain vaiheessa ominaisuudet heikkenevät mutta sillä 20- 30 000 km (ajosta riippuen, FSS kyllä tietää) saadaan keskimääräinen kuluminen vähäisimmäksi. 5000 km:n vaihtovälillä öljy on suurimman osan ajasta vasta saavuttamassa täyttä voitelevuutta (kaikin osin).

Poimin vain yhden ekspertin kommentteja, noita voi hakea lisää jos haluaa päästä tyypin osaamisesta kiinni.

http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2367375
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost1805215
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2328407
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2792729
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2441408
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... ost2441949
http://www.benzworld.org/forums/w164-m- ... ost2185462
http://www.benzworld.org/forums/w164-m- ... ost2186072
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... hlight=oil

Kuva[/img]
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mielenkiintoinen aihe! Tästä täytyy haastatella mm. työpaikan öljyntoimittajaa ja em. Wihurin ukkoa.

Joo en näytä tuloksia, kun ei niitä minulla kirjallisena ole, eikä tuon tarkemmin kuultunakaan.

Kuulostaa vain älyttömältä, että koneesta otettaisiin monesti paremmat öljyt ulos kuin mitä tilalle kaadetaan, vaikka merkki ja laatu olisi sama.

Täytynee siirtyä Warre/Trabant kalustoon jos uusiin 4t-öljyihin ei ole enää luottamista. :happy:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Näin perstuntumalta oudoksuttaa kyllä tuo öljyn aktivoituminen vasta noin myöhäisessä vaiheessa. Olen vuosikymmeniä luulotellut itselleni että meidän sääoloissamme ja tieverkostolla yksi tärkein ominaisuus öljyllä on kylmäkäynnistysvoitelu. Kylmäkäynnistykset ja sen jälkeiset ajot pakkasilla aiheuttavat ymmärtääkseni poikkeuksellisen suuria päästöjä joille öljykin altistuu.

Toivottavasti nuo kylmästarttivoiteluominaisuudet eivät ilmaannu vasta 10 000 km jälkeen 8)

Toisaalta tieverkkomme on sitä luokkaa että on harvojen herkkua "joutua" kokeilemaan öljyn ominaisuuksia toisessa ääripäässä eli kuumassa ajossa.


Vieläkö sitä Mobilin Specialia saa eng. gallonan peltipurkissa, se taitaa olla sopivaa kusta minulle joka vaihtelen näitä myöhään aktivoituvia nykyöljyjä ennen aikojaan :lol:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Onneksi me Linttaklubissa emme turhia öljynvaihtojen kanssa hötkyilekään :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Alako aihe mietityttämään siihen malliin että piti oikeen selvitellä. Soitin Teboilin, Nesteen, Shellin ja Mobilin voiteluaineneuvontanumeroihin. Vastaus oli kaikkialla sama: Öljyn ominaisuudet ovat parhaimmillaan uusissa öljyissä, eikä mitään lisäaineiden aktivoitumisia tapahdu. Samaan hengenvetoon mainittiin myös, että mieluummin ajelee autonvalmistajan suosittelemien laatuluokitusten mukaisilla öljyillä ja vaihtoväleillä, kuin että vaihtelisi useammin halvempia laatuja. Mutta vaikka vaihtelisi öljyt viikottain, kunhan se tavara on hyvää, ei siitä ole muuta haittaa kuin köyhtyminen. Nykyiset pitkät vaihtovälisuositukset ovat paitsi kehittyneen öljytekniikan, myös ja ehkä enemmänkin kehittyneen moottoritekniikan ansiota. Tarkat ruiskutusmäärät vähentävät öljyyn sekoittuvaa nokea, tarkat koneistukset, tasapainoitukset ja kehittynyt materiaalitekniikka vähentävät irtoavia metalleja ja koneet ovat tasalämpöisempiä. Toisin sanoen uusilla parhaillakaan öljyillä ei voida vanhassa autossa pitää lähellekään yhtä suuria vaihtovälejä kuin uusissa autoissa. Tietysti ratkaisevaa on myös käyttöolosuhteet ja kuormitukset.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Easy Rider kirjoitti:Alako aihe mietityttämään siihen malliin että piti oikeen selvitellä. Soitin Teboilin, Nesteen, Shellin ja Mobilin voiteluaineneuvontanumeroihin. Vastaus oli kaikkialla sama: Öljyn ominaisuudet ovat parhaimmillaan uusissa öljyissä, eikä mitään lisäaineiden aktivoitumisia tapahdu. .
Jos olisin paljon kyynisempi, toteaisin että noinhan sitä itsekin neuvoisin jos toivoisin että kauppa käy. :twisted: Vaan tuskinpa noilla on varaa ihan ihmeesti kusettaakaan, jo olisi rosiksissa jonoja sen jälkeen... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1948
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

h5 kirjoitti:Näin perstuntumalta oudoksuttaa kyllä tuo öljyn aktivoituminen vasta noin myöhäisessä vaiheessa. Olen vuosikymmeniä luulotellut itselleni että meidän sääoloissamme ja tieverkostolla yksi tärkein ominaisuus öljyllä on kylmäkäynnistysvoitelu. Kylmäkäynnistykset ja sen jälkeiset ajot pakkasilla aiheuttavat ymmärtääkseni poikkeuksellisen suuria päästöjä joille öljykin altistuu.

Toivottavasti nuo kylmästarttivoiteluominaisuudet eivät ilmaannu vasta 10 000 km jälkeen 8)

Toisaalta tieverkkomme on sitä luokkaa että on harvojen herkkua "joutua" kokeilemaan öljyn ominaisuuksia toisessa ääripäässä eli kuumassa ajossa.


Vieläkö sitä Mobilin Specialia saa eng. gallonan peltipurkissa, se taitaa olla sopivaa kusta minulle joka vaihtelen näitä myöhään aktivoituvia nykyöljyjä ennen aikojaan :lol:
Miten niin aktivoituu "noin myöhäisessä vaiheessa". Tuo käyrähän oli "iron content in sample". Kyllä se öljy voitelee heti uutena mutta eikä se aktivoituminen tapahdu joka moottorin kylmäkäynnistyksellä, tietenkään. Tuo käyrä oli kaiketi viitteellinen mutta linkeistä löytyy mittaustuloksia kulumisesta ja se kyllä vastaa "teoriaa". Eikä kukaan ole väittänyt että 20 000 km ajettu öljy olisi parempaa kuin 10 000 km. Kyse oli siitä että heti öljynvaihdon jälkeen kuluminen on suurempaa kuin kohtuullisen ajoajan jälkeen, uskoo ken tahtoo.

Siis minulle kyllä sopii vaikka vaihtaisitte öljyt päivittäin mutta ette kai tosissanne usko että joku Teboilin palvelunumeroon vastaava sanoisi muuta kuin että juuri heidän öljyjä kannattaa ostaa ja paljon. Easy Rider saattaisi saada parempaakin tietoa jos myyntimies osaa vähän taustojakin.

Miksi MB:n FSS hyväksyy 30 000 km:n vaihtovälin jos moottorille olisi tärkeätä saada uudet öljyt 10 000 km:n kohdalla?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Öljyn hankinta ja vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hannu II kirjoitti::) Tulipa tuon mesen (vm. -94) hankinnan myötä tällainen "kaupallinen" ongelma, jota aiemmin ei ole ollutkaan. Josko ostaa tuosta lähimarketista öljynvaihtoon sitä maailman parasta "1" :tä tai tasapäistä kotimaista vaihtoehtoa "Diamond", niin tarjolla on noita 4 l pyttysiä ja tarvehan olisi 6 l (bensapeli tälläkertaa). Otat kaksi pönttöä, niin jää purkinpohjia nurkkiin, vaikka matkalla vähenisikin l. kulutusvara vaihtovälillä 10 tkm. Joteskin noita 1 l pikkupönttöjäkin vierastaa. Onko kokemusta ostaa 20l pönttö ja mistähän, joko täys- tai vain synteettistä öljyä, vai tuleeko sitä "merkkiriippuvaiseksi". Vai onko noitten 4 l pakkausten hinta poljettu niin alas, että "tukuttainkaan" ei saa hyvää halvalla. Tuo 200 l tynnyri tuntuu vähän suurelta!

Mites tuo öljynvaihtoväli, kun entisen 1,8 l koneen suositus oli 4 l öljyä n. 10 tkm ja mersussa öljyä on n. 6 l ? Suositukset vaihtelevat 10...15 tkm! :?: :roll:
Tuskinpa kenelläkään mersun kone hajoaa siihen että vaihtaako 10tkm vai 15tkm kohdalla. Kunhan vaihtaa.

Saksantuonnissa oli öljy kuin raakaöljyä. Se valutettiin huolella pois ja tilalle valmistajan suosittelemaa Mopilin 0W40 voidetta. Yllätys oli jonkinmoinen kun öljy vaihdettiin 15tkm jälkeen. Yhtä puhdasta öljyä en ollut muissa autoissa ennen ulos valuttanut. Tokihan öljyä menee 7.5l mutta jos vertaisi puoltapienempään 1.8 litraiseen myllyyn niin siinä on öljyäkin melkein puolet vähemmän.

Omalta osalta aion vaihtaa öljyt 15tkm välein, mitään hyötyä ei yksinkertaisesti ole vaihtaa 5 tai 10tkm kohdalla eiköhän tuo moottori ole parhaimmalla öljyllä voideltu nyt tässä kodissa asuessaan kuin ikinä. Jos jotain ongelmaa näyttää tällaiseen öljy/moottori/tkmper vaihto yhdistelmään ihmisillä tulevan niin toki voin lyhentää 10tkm vaihtoväliin. Uskon öljy-yhtiöihin saman verran kuin tupakkayhtiöihin mitä tulee omien tuotteiden ominaisuuksien selittelyihin.

Varmasti oikeasti olisi eroja jos joku puolueeton taho tutkisi eri öljyjä ja niiden vaikutusta vanhoissa moottoreissa. Tähän vaan ei ole rahoitusta. Kovin mielenkiintoista tosin olisi saada ihan tutkittua puolueetonta tietoa.
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

No sitähän se meillä äijäkin sanoo, että 10 tonnin jälkeen on vielä ihan hyvän väristä ruskeaa. Tosin noi ny on bensakoneita eikä niillä ole ajettu ku kaks ja puol sattaa tuhatta, ja toine o viel melkosen rempattu siinä välis.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mää laitoin Matikkiin 266 000 kohilla kesäöljyt (5W50) ja nyt kun tulee se 270 000 täyteen heitän sinne uudet 5W40:t kesäölpät. Tutustutan autoa hissukseen tuohon lirumpaan (aikaisemmin on Matikissa ollu 10W40:t).

Hifistelyä? Ehkäpä. Mutta mie tykkään 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Onhan se tieten niinkin, että jos penarilla sais ajaa 30tkm samoilla litkuilla ja mersuun pitäis vaihtaa 10tkm välein niin jopas tuokin jo vaikuttaisi tarkanmarkan kaverin ostopäätökseen huoltokustannuksia arvioitaessa. Oon aika varma siitä että tuo 10tkm olis parempi mutta jos kestää 30tkm niin toisaalta parempi :roll: Otappa tuostakin conclusionista selevä :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

XUX63 kirjoitti:Onhan se tieten niinkin, että jos penarilla sais ajaa 30tkm samoilla litkuilla ja mersuun pitäis vaihtaa 10tkm välein niin jopas tuokin jo vaikuttaisi tarkanmarkan kaverin ostopäätökseen huoltokustannuksia arvioitaessa. Oon aika varma siitä että tuo 10tkm olis parempi mutta jos kestää 30tkm niin toisaalta parempi :roll: Otappa tuostakin conclusionista selevä :lol:
Siinä se syy pitkän öljynvaihto/huoltovälin ilmoittamiseen tulikin. Helpottaa markkinointia ja kestää kuitenkin takuuajan. Jos takuun päätyttyä sitten poksahtaa, saadaan myytyä varaosia ja korjaamopalveluja, tai kokonaan uusi auto. Paras mahdollinen systeemi autotehtaan ja merkkikorjaamojen kannalta.
Muutama vuosi kun ootellaan, ilmoittavat itsevarmimmat vaihtoväliksi 100 tkm tai vaikka miljoonan, kyllä se takuuajan kestää. Auto on kertakäyttötuote joka ympäristösyistäkin pitäisi vaihtaa uuteen mieluiten joka vuosi, oikein ekologisesti ajatellen pari kertaa vuodessa :twisted:
Mersun automaattilaatikko sisältää kuitenkin maailmankaikkeuden parhaat öljyt. Niillä saa ajaa ikuisesti :ope:
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
650000tuttavuus
Viestit: 2164
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mersuissa olen aina pitänyt Mobil 1 5W/50 kesät ja talvet. Eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Yli 900 000 ajettu 124, viime vaihtoväli 15000km, aikaa yksi vuosi, öljymäärä oli vielä yli puolen mittatikussa (syönti/vuodot 1-1,5 litraa).
Kannentiivisteen vuotaessa alkoi merkkivalo palaa aina 10 000 jälkeen (tikussa silloin just alle puolenvälin).
Kansipahvin vaihdossa, about 700 000, kaveri ihmetteli miten sileä sylinterin pinta olikaan. Vertasi näkemäänsä 200 000 ajetun Volvon sylintereihin, jotka oli olleet hänen mielestään jo aika kauheat.
Alussa, 15 vuotta sitten vaihtoväli oli mersussani 10tkm sitten pidin aika kauan 12tkm ja nyt on mennyt sinne 15 tkm. Tietysti pitäis olla toisin päin, koska nyt vaihdot tulee huomattavasti harvempaan ajallisesti.
S:ään vaihdan 15 tkm välein 8 litraa, 124 menee 6,5 l.
Vaihdelaatikon ja perän öljyt vaihdatin tänä keväänä molempiin. S:ssä muistaakseni 60 tkm vaihtoväli. 124:ssa lipsahti nyt kyllä jo 100tkm.
Pitäis varmaan joskus vaihtaa vielä 123:eenkin. Kilsojahan siihen ei tule, mutta aikaa kuten muihinkin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Siis minulle kyllä sopii vaikka vaihtaisitte öljyt päivittäin mutta ette kai tosissanne usko että joku Teboilin palvelunumeroon vastaava sanoisi muuta kuin että juuri heidän öljyjä kannattaa ostaa ja paljon. Easy Rider saattaisi saada parempaakin tietoa jos myyntimies osaa vähän taustojakin.
Kysyin joka numerosta onko öljyissä lisäaineita jotka "aktivoituvat ajossa" ja voiko muutama tuhat ajettu öljy olla paremmin voitelevaa kuin uusi, en kysynyt nimenomaisesti heidän öljystään, vaan yleisesti. Vastaus oli ei, ainoastaan ikääntymistä/hapettumista/voiteluominaisuuksien heikkenemistä hidastavia lisäaineita saattaa olla ja on, ja öljyn ominaisuuksien heikkeneminen ja likaantuminen alkaa 0-hetkestä kun moottori jyrähtää tulille. Tämähän on suppea otanta eikä neuvojien asiantuntemusta tiedä, joillain öljyillä voi tietysti olla erikoisemmat lisäaineet.

Kukaan ei yrittänyt myydä mitään eikä ruvennut pitämään palopuheita öljyistään tai niiden ominaisuuksista, saati kehottanut vaihtelemaan autonvalmistajan suosituksia useammin.

Toinen seikka joka mainittiin, oli käyttämättömän öljyn vanheneminen. Kuulemma ko. infopuhelimista kysytyin aihe on "hyllyssä lojuneiden" öljyjen käyttökelpoisuus, ja vastaus: Muutamankin vuoden ikäinen suljetussa kannussa ollut öljy on aivan käyttökelpoista, eikä sen lisäaineisiin tai voiteluominaisuuksiin tule säilytyksessä merkittäviä muutoksia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Öljyistä...

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Catti kirjotellu meidän Meseistä ja öljyistä. Tosiaankin molemmis koneis pysyy öljyt kirkkaana normaalia pidempään. Varsinki coupes jossa ollu kone auki. Ei ole mitään järkeä vaihtaa puhtaita öljyjä pois kun ei ole tarvis. 15th on sopiva vaihtoväli synteettisillä jottei öljyt pääs tummuu liikaa seuraavaan vaihtoväliin nähden. Farkkuun pitää lisätä vaihtovälillä öljyä joka osaltaan "parantaa" konees olevaa öljyä. Sen öljyt tummuukin enempi. Sehän on avaamaton kone tietääkseni.

Catti ei ollut tietoinen nykyöljyjen parantuneesta lisäaineistuksesta. Ja sen vuoksi niillä voidaan ajaa pitempiä vaihtovälejä kuin esim 80-luvulla. Koneet on kehittyneet ja öljyt niiden mukana. Mitä pienempi öljymäärä sitä lyhkäsempi vaihtoväli,varauksin tosin. Volvon 12litr-konees tilavuus 37litr suodattimineen ja vaihtovälinä pidän 30-40thkm. Riippuu miten montulle pääsen.
Valmistajilla on suosituksia "longlife" öljyille. Mut ne huollot on kalliimpia enkä ole niitä suosinu. Volvolla on huoto-ohjelma 60thkm välille. jossa loppuvaihees öljynkulutus lisääntyy. Ilmottaen ominaisuuksien heikkenemisestä.

Eräs sukulainen vaihtoi Opelistaan 3thkm välein öljyt ja silti kansi jäi ilman voitelua ja...
Vaihtoi merkkiä ilman että, Opel tuli takas korjaamolta. Ja sen jälkeen hän muutti vaihtovälin siihen normaaliin 15thkm. Kun totesi turhan turhaksi. Ja se autonkone kestikin ilman ongelmia.

Kun kilometrejä tulee runsaasti yli keskivertomäärän, ei ole järkeä olla joka kuukausi seistä öljynvaihdos vaihtamas puhtaita öljyjä uusiin.

Veholla oli raskaaseenkalustoon takavuosina 100thkm öljyvaihtoväli. Jossa ei kerrottu lisätyn öljyn määrää. Eli suodattimet vaihdettiin satasen välein. Mut niille tuli konerikkoja ja tihensivät välit sopivammiksi jotka sopii öljyille. Liika on liikaa.

En tiedä öljyistä mitään mut, käytännön kautta kevyt- ja raskaanliikenteen parissa olleena on jonkilaista tietoa toimintatavoista kertynyt.

Shellin öljyt on hyvä vaihtaa useasti varmaan vieläkin. En tiedä onko ominaisuudet paremmat kuin ennen kun olen kiertäny kyseiset kaukaa, mis niitä onkin myyty. Ja Bilteman öljyt on Mobilin. Hyvä vastine rahalle.
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Tästä on ihan ollut nevallakin joskus juttua. Joskus pari vuotta sitten kuulin uudesta turveurakoitsijasta joka vaihtoi noin tai alle 50 tunnin välein öljyt sai uuden kalustonsa väljäksi. Muistaakseni oli korjauksen jälkeen kehotettu vähintään 100-150 tunnin vaihtoväleihin.

Kotona öljyt vaihdetaan noin 300 ja nevalla raskaassa käytössä 100-300 tunnin välein. 190 mersuun vaihdan sellasta kohtuu halpis synoco mineraaliöljyä koska se pysyy ja toimii moottorissa paremmin kuin super turbo rally formula mobile v-pover 1 raakaöljyt. Jos ottaa huomioon että minkälaista öljyt oli 1983 niin tuo synocon mineraali vois olla hyvinkin vastaava ominaisuuksiltaan kuin mitä silloiset suositusöljyt.
Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10854
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Omani kun käytin öljynvaihdossa niin tuli esille tämä vaihtoväli. Asentaja tuumasi, että vaihtovälinä voi pitää 10 - 15tkm kun öljynä on esim 5w40 litku. Tuon 10tkm tullessa täyteen sitä alkaa jo kovasti katselemaan kalenteriin, milloin auton joutaa viemään huoltoon.

Sen verran laiska olen, että itse en viitsi alkaa läärämään öljyjen kanssa. Vaihtotyön osuus kun oli 6,50€. Käytin nyt ensimmäisen kerran tuolla "vakiopaikassa" mersun ja öljyt vaihdettiin yläkautta imemällä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”