Kirjoitin muinaisina aikoina "Paraneeko mersu käytettynä" -topikkiin:
 Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava. 
Eli eräältä Wihurilaiselta kuulemani öljyanalyysitulokset ovat hieman ristiriitaisia Tähtikuljettajan esittämiin tietoihin nähden.  
 
 
Kyllähän net nuota ölijyjä kehittäät pitempi-ikäseen suuntaan, mutta vanhetessaan paranevat öljyt oli kyllä ihan uutta meikäläiselle.
Pitkien öljynvaihtovälien ongelma on myöskin irtaantuva karsta. Pitkään pyörineiden öljyjen "pesevyys" ei ole enää parimmoillaan ja kone alkaa karstoittumaan sisäpinnoiltaan. Uusi öljy pesee monesti jäämät kertalaakista koneen öljynkiertoon ja uusi suodin on heti tukossa. 
Toisaalta vaikka öljyt kehittyisivät ja tulisivat pitkäikäisemmiksi, ei suodattimen vaihtoväli kasva samassa suhteessa. Pelkän suotimen vaihto kesken öljynvaihtovälin ei tietenkään ole epäsuotavaa, mutta onko se mielekästäkään. Vähän sama kuin kopistelisi vanahat pöröt uuteen suodatinpussiin ja täräyttäsi sumpit.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.